Visar inlägg med etikett pysselbyte. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pysselbyte. Visa alla inlägg

25 april 2012

Stickmarkörer

Små stickmarkörer som jag knåpade ihop till ett pysselbyte.

06 augusti 2009

till mig

Det var som om både metamorphosis och min pysselvän i SBs sommarpysselbyte kunnat läsa mina tankar för jag fick precis vad jag behövde!

I pysselbytet fick jag fantastiskt fina fodral till mina stickor och virknålar. Innan har de legat lite här och var men nu vet jag äntligen var jag har dem. (Bakgrunden utgörs av mitt senaste loppisfynd, vår nya soffa)



Min pif-present från metamporphosis bestod av fina stickmarkörer och en peppande varvmarkör:

Alldeles lägligt eftersom jag tänkt sticka mig en uppochnerkofta efter Tant Koftas instruktion. Jag känner mig dock osäker på garnet. Jag hade tänkt sticka den av det rosa garnet jag köpte i vintras, men jag vet inte om jag riktigt gillar det. En kofta till mig känns som ett stort projekt om jag inte blir nöjd med slutresultatet. Jag funderar på att sticka en till lilla A och när jag fått kläm på det sticka en till mig själv i Visjögarn. Nåväl. Jag tror jag börjar på den rosa koftan, jag lär ju märka efter ett tag om den blir något för mig eller inte. Jag tänker mig att den ska bli slätstickad och lite lös i passformen, med en bred mudd i midjan så att den puffar sig lite. Och så fina färgglada knappar.

31 juli 2009

regnbågsfilten blev en regnbågskasse


Så gav jag mig på ett pysselbyte igen. Två månaders pysseltid och fria händer.
Resultatet blev en nätkasse i bomull. Virkad av den första upplagan av regnbågsfilten

06 januari 2009

Julklappsbyte

I december bytte vi pysseljulklappar på sb. Paketet skulle innehålla tre saker - något pysslat, något att pyssla med och något ätbart. Jag broderade en liten nyckelring. Den blev lite taffligt gjord, men ganska fin ändå. Irriterande nog lyckades jag klippa sönder den. Jag hade egentligen tänkt att den bara skulle vikas i nederkant, men så lyckades jag klippa en bit av vadmalen preciiiis där så jag fick klippa två likadana bitar och sy ihop istället. Jag hade egentligen tänkt göra någon sorts inramning till den, men jag broderade för långt ut i kanten för att det skulle gå så jag fick sy ihop hela rasket på maskin istället.

Övrigt innehåll i paketet var rättvisemärkt choklad från Divine och lite färgad ull och en filtnål.
I paketet jag fick låg en jättefin tehuva, rött julte, hemmagjort fudge och lite olika tyger och snedslåband. Tack zandrama!

01 november 2008

en smog


I september bytte vi mössor. Eftersom min mottagare inte använder mössor bestämde jag mig för att sticka en "fuskopolo" som också kan användas som väpnarluva. När jag letade runt efter mönster hittade jag en beskrivning på en fin smog. Eftersom jag var galet sen och stickar långsamt blev det en rätstickad variant. Jag sydde inte ihop den hela vägen eftersom jag var osäker på om den skulle funka som poncho annars. Jag hade inga riktiga knappar hemma i bra storlek och färg, så den fick virkade "knappar" istället. Jag gillar den och ska sticka en till mig själv också.

24 oktober 2008

sommarbyte


Under sommaren var det ett smycke som skulle knåpas ihop. Efter många om och med blev det ett armband i svart vadmal med knutsöm i turkost, lila och grönt. Jag tycker att det blev fint. 

22 juli 2008

jag glömde juni!

Ett byte i juni har vi ju också hunnit med. Ett barnplagg. Jag hade först tänkt sy ett par knickers med långa muddar, men paret jag provsydde till stora A blev inte bra, och jag hade inte riktigt tid att hålla på och ändra och provsy. Istället tänkte jag sy en jacka, men när jag skulle rita av mönstret var mönsterarket borta och jag hade inget annat hemma som var i rätt stil. Istället blev det en liten omlottunika/sommarjacka. Jag blev inte helt nöjd. Kantbanden blev fula och töjde sig lite mycket, men de kanske blir lite bättre efter tvätt. Jag hade också tänkt mig gula kantband, men det var slut så det fick bli bruna. Jag sydde i mitt favorittyg just nu och blev himla nöjd med den röda knappen. Den bryter av på ett fint sätt.

majbyte - lindisktrasa

Majbytet glömde jag fota innan jag skickade iväg det. En disktrasa virkad i Yllets underbara lingarn blev det. Den blev väldigt fin, men kanske lite i tjockaste laget. Jag håller på att försöka sticka en till mig själv. Jag tyckte det verkade enkelt, men jag har aldrig repat upp något så många gånger. Jag lyckas inte lägga upp maskorna lika löst som jag sen stickar. Att en liten rätstickad lapp skulle vålla så mycket problem!

29 april 2008

aprilbyte - hemligt paket


I april var det fritt pyssel som gällde för pysselbytet på Sjalbarn. Eftersom jag har svårt att ta mig sytid ville jag göra något enkelt och användbart. Eftersom min mottagare har en bäbis blev det något jag tänker göra åt mig själv också - kissäkra underlägg för blöjbyten på språng. Som många andra bäbisar kissar gärna lilla A när blöjan kommer av, och det är ju mindre kul om man byter på någons soffa... Först tänkte jag göra en vadderad historia, men eftersom jag vill att de ska ta så liten plats i väskan som möjligt blev det ett lager pul och ett lager fin frotté. Jag är nöjd, och jag hoppas min mottagare också gillar dem. 
Jag är också toknöjd med mina nya namnlappar!

14 mars 2008

pysselbyte februari


Efter att ha hoppat över pysselbytet i december och januari var det dags igen. Den här gången var det en väska som skulle bytas. Jag började sy en lite mer arbetat modell med spännen och grejer, bara för att upptäcka att den typen av spännen jag behövde inte gick att få tag i i den här staden. Hem och tänka om. Började istället på en annan, men lyckades inte få till den som jag ville ha den. Eftersom jag min vana trogen var ute i sista sekunden (läs: efter att väskan egentligen skulle varit skickad) fick det bli en enkel modell. Inte heller den väskan blev helt smärtfri att sy. Först fick stora A magsjuka, sen åkte jag på feberfrossa och låg i två dagar och sen blev mitt fodertyg förstört i tvätten. Men nu är den iaf klar, och skickad. En thaiväska i grönt, med lila foder. Jag tycker att den blev för öppen i överkant, måste modifiera mönstret till nästa gång. Jag hade velat sätta knappar i sidorna för att kunna stänga igen den mer, men kände att jag ville ha iväg den så det fick vara.  Jag hoppas mottagaren gillar den ändå. Jag blev alldeles kär i det gröna tyget när jag sydde den. Jag ska sy en kjol till mig själv har jag tänkt, om tyget jag har kvar räcker.

26 november 2007

Pysselbyte september - Nåldyna


I september bytte pysselbytarna på SB nåldynor. Eftersom jag just dragit igång broderiprojektet blev det såklart en broderad nåldyna. Den är sydd i kläde och broderad med lingarn. Först broderade jag en tulpan. Den såg verkligen gräslig ut. Det fick bli enkla småblommor istället, lite snäll måste man ju vara mot mottagaren *skrattar*

25 november 2007

Pysselbyte oktober - Grytlappar


I oktober var det dags för byte av grytlappar. Såhär blev mina.

02 augusti 2007

en evighet sen sist

...och inte har jag haft så mycket att skriva om heller. Det har varit total stiltje på pysselfronten. Jag har jobbat och jobbat och jobbat och det har helt enkelt inte funnits någon ork och inspiration. Den senaste tiden har jag dock jobbat på ett bokmärke. "Bättre sent än aldrig" blev som vanligt mitt motto, lite extra pinsamt den här gången då det var jag som drog igång bytarcirkeln som bokmärket skapades för... Men nu är det iaf postat och jag hoppas det kommer till användning. Det blev inte alls som jag tänkt mig men jag är ändå nöjd. Det är faktiskt det tredje bokmärket jag gjorde. Min första tanke var att brodera ett märke. Första försöket blev helt misslyckat. Jag hade nog en lite för avancerad bild i huvudet *skrattar* Sen ritade jag ett enklare mönster, men övergav ändå tanken på broderi. Istället inhandlades en bit lila vadmal, lite lädersnodd och annat smått och gott. Resultatet blev helt misslyckat än en gång då textillimmet gick igenom tyget jag använt på baksidan av bokmärket så det blev jättefult och fläckigt. Men så såg jag de runda spillbitarna som låg på bordet och så blev bokmärket helt annorlunda. Eg skulle det sitta små pärlor mellan rundlarna av filt. Eftersom jag slutar jobbet när småbutikerna stänger skickade jag min syster att handla och hon kom hem med fina pärlor men tyvärr för stora, så det fick bli pärlor i ändarna istället. Jag är iaf väldigt nöjd med mitt verk.