Svängde ihop en halvcirkelkjol efter makeityourowns tips. Enklaste möjliga med resårlinning och en ficka i sidan. Nu när jag testat mönstret ska jag sätta saxen i en härlig tunn denim som legat till sig i tygskåpet i några år. Jag fyndade två fina mönstrade blusar på senaste loppisrundan och konstaterade att jag inte äger några enfärgade kjolar förutom en svart kjol i ylletyg och den känns inte riktigt aktuell nu.
Visar inlägg med etikett sytt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sytt. Visa alla inlägg
17 juli 2012
Coffee Date
Jag har länge velat testa gratismönstret Coffee Date Dress och när jag fick två dagar ensam hemma tog jag tillfället i akt. Ett trasigt påslakan fick bli skräptyg till toilen men resultatet blev fint så jag sydde färdigt den. Jag är riktigt nöjd med resultatet även om en tankevurpa och min ovillighet att sprätta overlocksöm gjorde att jag fick sy axelsömmarna sist och det blir ju inte så fint. Att sy till mig själv gav verkligen mersmak så fler vuxenplagg kommer det absolut att bli. Jag avskyr att shoppa så att jag inte sytt till mig själv tidigare är faktiskt lite av ett mysterium.
26 juni 2012
22 juni 2012
01 april 2012
Misslyckad trossömnad
Medan bäbisen sov gav jag mig på att sy nya trosor till lilla A. Det förra paret blev, om än inte särskilt vackra, fullt användbara. Idag stämde ingenting. Modellen blev fel. Resåren blev för kort och det slutade med att jag slängde hela klabbet. Fast innan trosorna hamnade i soporna förevigade jag iaf det enda som faktiskt blev rätt (till skillnad från förra gången) - en snyggt fastsydd resår!
17 mars 2012
04 mars 2012
Tråksömnad
Att sy gardiner kan nog vara det tråkigaste som finns. Men man blir så väldigt glad av det när det är klart. Favoriten Elsa från Marimekko utgick ur sortimentet och jag skyndade mig att köpa en längd eftersom jag bara hade en sedan tidigare, men sen har tyget bara blivit liggande. I morse plockade jag fram symaskinen medan bäbisen sov och hade egentligen tänkt fålla klänningen jag håller på att sy till mig själv. Maskinen var trädd med rosa tråd och jag kände att Elsa fått bida sin tid i tygskåpet tillräckligt länge.
18 februari 2012
Outfit
Äntligen är den fållad, lilla A's nya pyjamas. Jag förstår inte varför jag har sån aversion mor fållande. Det är ju snabbt gjort. Fållen i tröjan töjde sig lite när jag sydde men jag hoppas att det går till sig när vi tvättar den. Ett par trosor blev också sydda, men de vet jag inte om jag vill visa för de blev inte direkt snygga. Nåja, de blev iaf tillräckligt bra för att jag kunde se vad jag behöver ändra till nästa gång. Och jag lärde mig hur jag INTE ska sy fast resåren.
29 oktober 2011
regn(bågs)dans
Jag fortsätter mönsterletandet med att sy nattkläder till barnen. Ett tunikemönster från Ottobre fick bli regnbågsnattlinne till lilla A. Matchande prickiga brallor är klippta och väntar på att sys ihop. Tidningen verkar göra skäl för smeknamnet Ottobred, mönstret var verkligen brett. Men bra att dansa i blev det i alla fall.






16 oktober 2011
sydag!
Igår hade jag en riktig sydag. 4 par jeans lagade, ett par tights lappade, två par byxor sydda och så tog jag äntligen mod till mig och sydde klart en tröja! Av någon anledning har jag varit skraj för halsringningar så alla tidigare tröjprojekt har blivit liggande utan mudd/kantband i halsen. Och varför? Det var ju lätt som en plätt.
Sen blev tröjan ganska misslyckad på alla andra sätt, men eftersom det är en pyjamaströja känns det inte som att det spelar så stor roll. Ärmarna var bra, men modellen var för bred i kroppen och på axeln för min smak. Sen tänkte jag inte på att det skulle vara mudd, så jag glömde förlänga mönstret i nederkant. Och tänkte fel (eller rättare sagt tänkte inte alls) när det gällde mönsterpassningen. Den är inte helt färdig på bilden, ärmarna ska fållas och halsmuddens kant sys ned.
Sen blev tröjan ganska misslyckad på alla andra sätt, men eftersom det är en pyjamaströja känns det inte som att det spelar så stor roll. Ärmarna var bra, men modellen var för bred i kroppen och på axeln för min smak. Sen tänkte jag inte på att det skulle vara mudd, så jag glömde förlänga mönstret i nederkant. Och tänkte fel (eller rättare sagt tänkte inte alls) när det gällde mönsterpassningen. Den är inte helt färdig på bilden, ärmarna ska fållas och halsmuddens kant sys ned.
29 september 2011
...hatt, hatt hade min man...

Den fina tågtrikån har legat till sig i garderoben bra länge men nu äntligen har jag satt saxen i den. Eftersom stora A tappat bort sin mössa sydde jag en ny. Och eftersom jag hade en stor bit av tågtrikån passade den bra till ett första försök. Och det blev lyckat. Jag gjorde mönster i två olika längder för att vara säker på att ha en mössa som passade. De blev bra båda två, men till olika barn. Jag är inte helt nöjd med mitt mönster så fler lär det bli. Och jag undrar varför jag inte sytt mössor tidigare, det var ju verkligen ett projekt för mig, snabbt och enkelt att både sy och rita och man behöver inte vara supernoga ;-)
21 november 2009
årets julklapp

är inte alls spikmatta utan ärtpåsar! Ett utmärkt tillfälle att få användning för alla små tygrester man inte kan med att slänga bort. Jag hade många sådana visade det sig när jag satt och klippte lappar. Hux flux låg en hög på över 80 lappar framför mig. Få bli julklapp till både våra och andras ungar. Första laddningen är klar, resten väntar på att fyllas och sys ihop. Jag tänkte sy små tygväskor att ha dem i också.
04 mars 2009
En dag vid symaskinen

Idag har jag spenderat större delen av dagen vid symaskinen. En Anna och en Timbuktu har omvandlats till mei tais. Det var roligt att sy, jag har mest stickat och virkat den senaste tiden. Jag fick lite blodad tand och imorgon ska jag försöka hinna sy färdigt en filt jag börjat på för länge sedan. Den väntar bara på ett fint kantband.
29 april 2008
aprilbyte - hemligt paket

I april var det fritt pyssel som gällde för pysselbytet på Sjalbarn. Eftersom jag har svårt att ta mig sytid ville jag göra något enkelt och användbart. Eftersom min mottagare har en bäbis blev det något jag tänker göra åt mig själv också - kissäkra underlägg för blöjbyten på språng. Som många andra bäbisar kissar gärna lilla A när blöjan kommer av, och det är ju mindre kul om man byter på någons soffa... Först tänkte jag göra en vadderad historia, men eftersom jag vill att de ska ta så liten plats i väskan som möjligt blev det ett lager pul och ett lager fin frotté. Jag är nöjd, och jag hoppas min mottagare också gillar dem.
Jag är också toknöjd med mina nya namnlappar!
14 mars 2008
pysselbyte februari

Efter att ha hoppat över pysselbytet i december och januari var det dags igen. Den här gången var det en väska som skulle bytas. Jag började sy en lite mer arbetat modell med spännen och grejer, bara för att upptäcka att den typen av spännen jag behövde inte gick att få tag i i den här staden. Hem och tänka om. Började istället på en annan, men lyckades inte få till den som jag ville ha den. Eftersom jag min vana trogen var ute i sista sekunden (läs: efter att väskan egentligen skulle varit skickad) fick det bli en enkel modell. Inte heller den väskan blev helt smärtfri att sy. Först fick stora A magsjuka, sen åkte jag på feberfrossa och låg i två dagar och sen blev mitt fodertyg förstört i tvätten. Men nu är den iaf klar, och skickad. En thaiväska i grönt, med lila foder. Jag tycker att den blev för öppen i överkant, måste modifiera mönstret till nästa gång. Jag hade velat sätta knappar i sidorna för att kunna stänga igen den mer, men kände att jag ville ha iväg den så det fick vara. Jag hoppas mottagaren gillar den ändå. Jag blev alldeles kär i det gröna tyget när jag sydde den. Jag ska sy en kjol till mig själv har jag tänkt, om tyget jag har kvar räcker.
26 november 2007
Barnförkläde

När jag rensade vår lilla kamera hittade jag en bild på att gammalt verk - ett förkläde jag sydde till A. Det är i vaxduk. Jag älskar verkligen mönstret, hade jag bara lite mer pengar skulle jag matcha barnet med en duk. A är iaf väldigt fin i det. "jag har klänning" säger han förtjust när han har det på sig.
25 november 2007
25 februari 2007
ännu en mei tai
22 februari 2007
Mei Tai
Kanske inte världens bästa bild, men man får ju ett hum om hur den ser ut. Sydd på beställning och riktigt fin även för K som inte är så förtjust i beiget. Ska bli spännande att höra ett omdöme sen. Jag har använt bordfilt istället för fleece i vadderingen. Det känns som att det blir lite stadigare. Det är ett annat sorts tyg också än det jag brukar använda. Det kändes stretchigare, vilket kanske kan vara en nackdel. Dock fanns det i fler fina färger än favorittyget som bara finns i beige, brun och vit.
21 februari 2007
nya lappar

För ett tag sedan kom mina nya lappar till barnkläderna. Fina, men jag tycker de är lite svåra att sy på. De vill gärna töja sig på diagonalen och bli sneda.
När jag blivit lite rikare ska jag specialbeställa lappar, men tills vidare duger de här bra.
De senaste dagarna har jag sytt massor. Två selar och nio par velourbyxor har det blivit. Alla byxparen är inte helt klara, men i stort sett. Jag har suttit i vår fritidslokal och sytt. Så lyxigt att kunna breda ut sig. Jag längtar ihjäl mig efter ett arbetsrum.
Ikväll har jag varit på juntan. Stickade på de randiga blöjbyxorna jag började på för ett tag sedan. "Gör du bara randiga saker?" frågade en juntamedlem. Där satt jag i min mamma-sydda randiga tröja, med mina mormor-stickade randiga raggsockar och stickade på ett par K-märkta ullbrallor...
Virkade lite på ännu en basker också. Vännen A hade med sig en fantastisk bok från det ljuva 70-talet med applikationer och broderier. Jag tror att A ska få en vårjacka i manchester med något broderi på.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










