03 februari 2009

födelsedagsvantar och födelsedagsshopping


Jag stickade ett par vantar till min svåger i födelsedagspresent. De blev riktigt bra om jag får säga det själv. Jag var missnöjd med färgen när jag köpte garnet, men det fanns inte så många att välja på. Dock ändrade jag mig under arbetets gång. Garnet gjorde sig helt klart bättre som vante än som nystan. Det blev hur som helst en uppskattad present och de passade perfekt.
(Vantarna ligger förövrigt på mitt senaste Traderafynd, en liten telefonhylla i teak)

Lite mer stickning har det också blivit. Den rosa mössan blev en basker som inte blev bra. Jag har dock inte orkat ta upp den än. Jag tror jag ska följa den ursprungliga planen och sticka en mössa ändå.

Födelsedagsshoppat har jag också gjort. För egen del. I trettioårspresent gav jag mig själv tre nystan flerfärgat mohairgarn som ska bli en knytsjal. Det går i brunt/grönt/vinrött och är egentligen lite för murrigt för min vårlängtan, men det var så fint att jag inte kunde motstå det ändå. Så köpte jag ett stort nystan av ett underbart tjockt och solgult garn som ska bli någon sorts löspolo. Och ett nystan rosa silke/alpacka som blivit en fuskpolo åt stora A. Jag ska bara fästa trådarna så är den färdig. Två premiärer innebar det stickarbetet. Jag fick inviga mina Harmony Wood-stickor och jag provade på den magiska loopen för första gången. Båda två var trevliga bekantskaper. Bild kommer så småningom.

1 kommentar:

Agneta sa...

Hej!
Härlig blogg du har!
Jag har precis startat upp en blogg, där jag visar upp vad jag har gjort och gör.
Titta gärna in på tallbergsliv.blogspot.com., så kanske du kan få inspiration av mej också.
MVH
Agneta